Organisk og betalt søk

SEO

For å drive relevant trafikk til nettsiden som konverterer til kunder, brukes ofte organisk eller betalt søk.  Før jeg begynner å forklare hva organisk og betalt søk er, vil jeg først forklare helt enkelt hva SEO er.

SEO står for søkemotoroptimalisering. Dette går ut på å optimalisere bedriftens nettsider slik at de kan oppnå høyest mulig rangering hos søkemotorene på internett.  Noen av søkemotorene vi kjenner godt til fra før av er Google, Yahoo og Bing. I disse søkemotorene kan folk skrive inn hva de ønsker å måtte finne og dermed får de opp en liste med forslag for passende nettsider.

Betalt søk

Så, når vi snakker om søk på nett skiller vi gjerne mellom betalt og organisk søk. De som er betalt er som oftest de 3-5 første resultatene man får opp i søkemotoren. Når man søker på Google kan man også treffe på annonser, disse er betalte annonser gjennom Google Ads og er som oftest merket med annonse.

Organisk søk

Organisk søk er da søkene som kommer under de betalte søkene. Disse kommer oppført rangert etter hvor relevant innholdet er i forhold til søkeordet du taster inn i søkemotoren.  Vi kan si at søkemotormarkedsføring er da betalte søk, betalt synlighet med andre ord, mens søkemotoroptimalisering er organisk synlighet, altså ikke betalt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *