Inbound markedsføring

Inbound markedsføring er en digital markedsføringsstrategi. denne metoden er en helhetlig tilnærming til digital markedsføring basert på så og si hele kjøpsprosessen fra lenge før en potensiell kunde tar kontakt med bedriften. I korte trekk så hjelper denne strategien deg med å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende om til leads, leads om til kunder og kunder igjen til ambassadører.

Hvorfor inbound markedsføring?

Enkelt og greit fordi kommunikasjonen er basert på kjøperalternativ, noe som er mye mer lønnsomt enn om kommunikasjonen er basert på selgerinitiativ ( outbound).

For å få et mer oversiktig bilde over hva det innebærer skal jeg dele inn en kjøpers kundereise inn i fire deler fra en bedrifts perspektiv.

Kundereisen

Tiltrekke: Her produserer man som oftest nyttig innhold som har høy opplevd verdi for potensielle kunder, dette kan være alt fra blogg, artikler eller videoer, som man optimaliserer for søkemotoroptimalisering og promoterer i f.eks sosiale medier for å nettopp tiltrekke seg fremtidige kunder til sine nettsider.

Konvertere: For å få kundene til å legge igjen kontaktinformasjonen sine slik at man får konvertert disse til leads gjelder det å ha en side med fristende innholdstilbud slik som, rapporter, videoer eller webseminarer.

Selge: Her gjelder målrettet oppfølging av registrerte leads basert på kundedataen som har blitt konvertert. I starten kan denne oppfølgingen være automatisert men etterhvert som den potensielle kunden viser en digital atferd, vil salgsavdeling ta over med personlig oppfølging.

Begeistre: Her skal man fortsette å levere verdi utover bedriftens produkter og tjenester, ved å tilby produkter som matcher kundens interesser. Målet med dette er å gjøre kunden om til en ambassadør for bedriften, som da skal omtale samt dele bedriftens produkter eller tjenester via sine sosiale medier , venner eller bekjente.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *