FNs bærekraftsmål

I modulen sosial kommunikasjon i et bærekraftsperspektiv med Cecilie Staude, skal vi ta for oss en virksomhet som vi mener jobber mot en eller flere av FNs bærekraftsmål. Selvom alle bærekraftsmålene er interessante å sette seg inn i og ikke minst viktige, har vi valgt å fokusere på nr 12: ansvarlig forbruk og produksjon og nr 13: stoppe klimaendringene.

Fakta

Næringslivet har et enormt potensialt og makt til å gjøre store endringer i verden som blant annet å løfte sårbare grupper ut av fattigdom eller bidra med å oppnå noen av bærekraftsmålene. Mange av de større organisasjonene har som oftest blitt kristisert for å drive med såkalt « cherry-picking» av bærekraftsmålene. Dette er ikke bra nok om man faktisk skal gjøre endringer og bidra til positiv samfunnsutvikling. I følge Quantis ( quantis.com, 2020) sin analyse står tekstilindustrien ansvarlig for hele 8% av verdens  utslipp av drivhusgasser, og er langt verre enn fly og skip. En nordmanns årlige klesforbruk tilsvarer ca. 12.000 km i fly eller 7000 km bilkjøring. Dette er selvsagt noe som tærer ned på planeten vår og forårsaker store klimaendringer, men vi kan ikke bare skylde på tekstilprodusentene. Vi er alle sammen ansvarlig. Likevel kan vi gjøre endringer for å minske de negative konsekvensene , både enkeltpersoner og klesindustrien.

Tiltak

Klesgiganten H&M er en av disse som jobber aktivt mot noen av bærekraftsmålene som for eksempel levelønn, likestilling og ansvarlig forbruk og produksjon. For H&M er kundene deres største inspirasjonskilde. Selvom de er en stor kjede har de evnen til å endre seg rask etter motene og trendene. Dette innebærer også at mange av H&M sine kunder er unge og langt mer miljøbevisste enn noen gang før, dermed er de nødt til å høre på deres primære målgruppe og gjøre endringer raskt. Better Cotton Initiativ, Conscious kolleksjon og Circulose er noen av bidragene til en mer ansvarlig produksjon.

Kilder

https://www.fn.no/Om-FN/FNs-baerekraftsmaal

https://quantis-intl.com/wp-content/uploads/2018/03/measuringfashion_globalimpactstudy_full-report_quantis_cwf_2018a.pdf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *